Obdobja poslovanja nam definirajo datumsko obdobje za knjiženje materialnih dokumentov. Definiramo jih lahko poljubno, običajno pa za vsak mesec določimo eno obdobje. Z obdobji poslovanja zagotavljamo, da se po zaključenem obdobju podatki za nazaj ne smejo več spreminjati/popravljati. To velja tako za vse materialne dokumente, kot tudi za materialno temeljnico in poročilo intrastat.
Obdobja poslovanja najdemo v meniju Tip -> Materialno poslovanje -> Obdobja poslovanja.
Najprej definiramo obdobje poslovanja. To storimo z gumbom Dodaj ali z gumbom Odpri obdobje. Razlika je le v tem, da gumb Odpri obdobje avtomatsko generira mesečno obdobje - naslednje po vrsti od že ustvarjenih. Z Dodaj pa podatke o obdobju vnesemo ročno. Sam vnos obdobja je preprost. Vnesemo naziv obdobja, začetni in končni datum Polje 'Šifra' pustimo prazno, ker ga sistem generira samodejno. S klikom na obdobje ga odpremo. (obdobje poslovanja).
Praviloma generiramo obdobja mesečno, sistem pa nam ponuja tudi možnost poljubno dolgih obdobij.
Ko je obdobje poslovanja zaključeno, ga zaklenemo s klikom na gumb Zakleni, če smo na obdobju, ali pa s klikom na ikono ključavnice (), če smo na seznamu obdobij. Ko je obdobje zaklenjeno, ni več mogoče kakorkoli spreminjati dokumentov, ki sodijo v to obdobje.
Materialna temeljnica je dokument s katerim poknjižimo materialni promet v glavno knjigo. Ko smo na obdobju poslovanja, poženemo temeljnico z gumbom Temeljnica. V oknu, ki se odpre, s klikom na OK kreiramo temeljnicoTemeljnice se kreirajo po skladiščih. Ko je kreiranje temeljnic končano, dobimo seznam temeljnic znotraj obdobja. Vsako posamezno temeljnico lahko pregledamo in sicer: s klikom na ikono si prenesemo rekapitulacijo po kontih, s klikom na ikono pa podrobni pregled vključno z materialnimi podatki na katere se vsaka posamezna knjižba nanaša. Podrobni pregled je lahko predvsem v pomoč pri preverbi knjižb.
Če ugotovimo kakršnokoli napako, lahko vsako posamezno temeljnico brišemo. Pri ponovnem kreiranju temeljnic, se kreirajo samo tiste, ki jih še nimamo.
Da bi lahko temeljnico zgenerirali, mora biti obdobje zaključeno. Temu je tako zato, da ne bi prihajalo do razlik med materialnim prometom v Glavni knjigi in prometom v Tip-u.
Rezultati knjiženja so za informacijo vidni tudi na vseh materialnih dokumentih. Ko smo na pregledu materialnega dokumenta, kliknemo na Temeljnica. Odpre se nam tabela knjižb po kontih za dotični dokument.
Dejansko knjiženje temeljnice v Glavno knjigo je odvisno od tega, katero Glavno knjigo uporabljamo in ni stvar Tip-a. Po dogovoru je možna izvedba implementacije dejanskega knjiženja glede na specifikacije Glavne Knjige.
Intrastat je statistika blagovne menjave med državami članicami Evropske unije (EU), pri kateri se podatki mesečno zbirajo neposredno od poročevalskih enot. Intrastat je bil uveden ob uvedbi skupnega evropskega trga, ko podatkov o blagovni menjavi med državami članicami EU zaradi ukinitve notranjih meja ni bilo več mogoče pridobivati iz carinskih deklaracij. Podjetja, ki poslujejo z drugimi državami, članicami EU - bodisi prodajajo v druge države članice EU, bodisi nabavljajo v dugih državah članicah EU - so dolžna poročati o tem Statističnemu Uradu. Glede na obseg poslovanja je določena pogostost poročanja. Večina podjetij poroča mesečno. Intrastat poročanje je razdeljeno na dva dela: Intrastat prejemi in intrastat odpreme.
Podatki za intrastat poročanje prihajajo iz materialnih dokumentov (Prevzemi in Dobavnice) in iz dodelav (Izvedba delovnega naloga). Potrebni podatki za poročanje intrastat so:
Na prevzemnicah in dobavnicah vnašamo za intrastat potrebne podatke ob vnosu dokumenta, lahko pa jih popravljamo/spreminjamo tudi kasneje, brez da bi morali dokument najprej preklicati. V orodjih Dokumenta imamo gumb Intrastat. S klikom nanj se nam odpre polje za vnos vrste prevoznega sredstva za dotični dokument. Privzeto je nastavljeno na 'Cestni prevoz'. Podatek shranimo s klikom na simbol za shranjevanje pod vnosnim poljem .
Podobno vnašamo podatke na posameznih postavkah dokumenta. Tudi tukaj imamo gumb Intrastat. S klikom nanj se nam odpre vnos vrste posla, statistične in fakturne vrednosti. Privzete vrednosti za vrsto posla so vnešene na skladiščih. Praviloma so privzete vrednosti ustrezne, jih je pa seveda vseeno smiselno preveriti. Shranimo enako kot v glavi dokumenta s klikom na simbol za shranjevanje. Vrednosti tukaj ni potrebno vnesti - ob shranjevanju postavke jih bo sistem izračunal iz vrednosti na dokumentu. Lahko pa ju tukaj ročno popravimo.
Ostale za intrastat potrebne podatke dobimo iz podatkov, ki so že na materialnih dokumentih:
Na ta način imamo z materialnimi dokumenti 'pokrite' nabave blaga, prodaje blaga, popravila oplemenitenja in dodelave, ki jih izvajamo za tuje kupce.
Za intrastat je potrebno poročati tudi o dodelavah, ki jih za nas izvaja tuji partner. Dodelave so del tehnološkega procesa in so zato zavedene v razpisu delovnega naloga. Tam seveda nimamo na voljo toliko podatkov kot pri materialnih dokumentih, zato jih je za potrebe intrastata potrebno vnesti ob obravnavanju dodelave. Dodelave so podrobneje opisane v poglavju proizvodnja. Podatke za intrastat vnesemo, ko vnašamo izdajo na dodelavo in ob vrnitvi iz dodelave. Vnašamo:
Vrednosti ne vnašamo, saj se določijo na podlagi vrednosti polizdelka (iz razpisane kosovnice) in vrednosti storitve dodelavi (iz cenika storitev).
Pri vnosu izdaje na dodelavo se odpre okno, v katerem vnesemo potrebne podatke. Praviloma so sicer ponujene privzete vrednosti že pravilne. Izdaja na dodelavo se za vsako dodelavo vnese v celotni količini razpisane dodelave, prevzemi iz dodelave pa se lahko za eno dodelavo zgodijo večkrat. Zato intrastat podatke pri prevzemih vnašamo na vsak posamezni prevzem iz dodelave s klikom na ikono za urejanje prevzema .
Ko imamo tako vse podatke na materialnih dokumentih in dodelavah vnešene, poženemo obdelavo intrastat. Gremo na obdobja poslovanja, v seznamu izberemo obdobje za katerega poročamo. S klikom na gumb Intrastat (1) poženemo obdelavo. Po končani obdelavi, dobimo na zavihkih Intrastat prejemi (2) in Intrastat odpreme (3) zbrane podatke za intrastat. Pod vsakim od obeh zavihkov se pojavita še dva zavihka 'Knjižbe' in 'Napake'. Na zavihku napake praviloma ne bi smelo biti nobenega zapisa. Če so, moramo podatke za intrastat popraviti na materialnih dokumentih in dodelavah, kot je opisano zgoraj. Ko popravimo podatke, lahko obdelavo ponovno poženemo.
Podatke pregledujemo in izvažamo ločeno za prevzeme in za izdaje. Za pregled si podatke izvozimo v Excel. To storimo z gumbom Izvoz v Excel (1). V dobljeni excelovi datoteki so podatki zbrani, kakor jih vidimo na zaslonu, obenem pa so na drugem listu 'razbiti' po posameznih postavkah dokumentov. Z gumbom XML (2) podatke izvozimo v XML datoteko, ki je pravilno strukturirana in pripravljena za uvoz v aplikacijo statističnega urada za poročanje Intrastat.
Da bi se izognili napakam, je najbolje, če se za vsak posamezni dokument intrastat podatki preverijo že ob vnosu dokumenta.
Napak ni nujno potrebno odpravljati v sistemu, čeprav je zelo priporočljivo - lahko jih namreč popravljamo tudi ob sami oddaji poročila na statistični urad (njihova aplikacija to dovoljuje)